Ulga z tytułu nabycia gruntów rolnych
Zwolnienie w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów
1. Opis sprawy: Sprawa dotyczy udzielenia
zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów przez: właścicieli
gospodarstw rolnych, posiadaczy samoistnych, użytkowników wieczystych,
posiadaczy gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umowy albo bez tytułu
prawnego.
2. Wymagane dokumenty: Wniosek podatnika o
udzielenie zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów.
Wniosek winien zawierać następujące informacje:
- nr aktu notarialnego datę zakupu gruntów,
- od kogo został nabyty, czy nabywca nie jest osobą spokrewnioną w linii prostej z osobą zbywającą,
- powierzchnię nabytych gruntów,
- łączna powierzchnia gospodarstwa rolnego po zakupie,
- czy przed nabyciem gruntów nie były w użytkowaniu nabywcy,
- akt notarialny dotyczący nabycia gruntów (ksero).
3. Miejsce składania pism i osoba odpowiedzialna:
Urząd Miasta i Gminy Pacanów – pokój nr 8,
inspektor ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych
4. Termin i sposób załatwienia: Wydanie decyzji
w sprawie udzielenia zwolnienia i ulgi
w podatku rolnym nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy
szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
5. Opłaty: Nie podlega opłacie skarbowej.
6. Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z
dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tj.Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 z
późn. zm.) oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2015 r. , poz.613 z późn. zm.)
7. Tryb odwoławczy: Od decyzji służy stronie
odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Kielcach, za pośrednictwem
Burmistrza Miasta i Gminy Pacanów, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
8. Inne informacje: Zwalnia się od podatku
rolnego grunty nabyte w celu utworzenia nowego gospodarstwa rolnego lub
powiększenia już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
- będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
- będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
- wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
Okres
zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały wyżej wymienione zdarzenia.
Przedmiotowe zwolnienie podatkowe stosuje się od pierwszego dnia miesiąca
następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
Jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha,
zwolnienie dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe
zagospodarowanie do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha.
W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych nie
stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej
lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu
Państwa w drodze umowy sprzedaży nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty
objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.
Za trwałe zagospodarowanie uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie
wieczyste na okres nie krótszy niż 10 lat.
Po upływie okresów przedmiotowego zwolnienia stosuje się ulgę w podatku rolnym
polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.
Wymienione zwolnienia i ulgi w podatku rolnym stanowią pomoc publiczną i
powinny być realizowane do wysokości pułapu określonego w art. 4 Rozporządzenia
Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88
Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw
prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych.
9. Poniżej znajdują się formularze do pobrania :
- wniosek o udzielenie ulgi z tytułu nabycia,
- oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis,
- oświadczenie o nieotrzymywaniu pomocy de minimis,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie.
Do należy dołączyć ksero aktu notarialnego.
Załączone pliki |
![]() | Oświadczenie o nieotrzymywaniu pomocy de minimis (Ulga_z_tytulu_nabycia_Osw_o_nieotrzymywaniu_pomocy_de_minimis (1).doc - 24.576 KB) |
Data publikacji: 2016-02-23 09:29:50 Redaktor: Katarzyna Więckowska | |
Opis: w celu zwolnienia z podatku rolnym z tytułu nabycia | |
![]() | Oświadczenie o otrzymaniu pomocy de minimis! (Ulga_z_tytulu_nabycia_Osw_o_nieotrzymywaniu_pomocy_de_minimis (2).doc - 36.864 KB) |
Data publikacji: 2016-02-23 09:30:19 Redaktor: Katarzyna Więckowska | |
Opis: w celu zwolnienia z podatku rolnym z tytułu nabycia | |
![]() | Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (Ulga_z_tytulu_nabycia_Formularz_inf_przedstawionych_przez_wnioskodawce.doc - 49.152 KB) |
Data publikacji: 2016-02-23 09:31:09 Redaktor: Katarzyna Więckowska | |
Opis: w celu zwolnienia z podatku rolnym z tytułu nabycia | |
![]() | Ulga z tytułu nabycia (Ulga_z_tytulu_nabycia.doc - 32.256 KB) |
Data publikacji: 2019-10-01 09:54:27 Redaktor: Mariusz Ratusznik | |
Opis: Ulga z tytułu nabycia |
Wprowadził(a) do systemu: Mariusz Ratusznik, data: 2015-01-22 10:49:12
Opublikował(a): Mariusz Ratusznik, data publikacji: 2015-01-22 10:50:18
Ostatnia zmiana: Mariusz Ratusznik, data: 2019-10-01 09:55:17
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony