1. Indywidualne sprawy z zakresu administracji publicznej załatwiane są według kolejności wpływu do Urzędu oraz w zależności od ich złożoności, na zasadach i w trybie określonym w ustawie - Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisach innych ustaw np. w sprawach podatkowych według przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa. O stanie załatwiania indywidualnej sprawy można dowiedzieć się osobiście lub telefonicznie w Urzędzie Gminy Pacanów.
2. Informacja dotycząca stanowisk pracy, oraz numerów telefonów do pracowników prowadzących poszczególne rodzaje spraw zamieszczona została w zakładce – Organizacja Urzędu. Zakresy działania poszczególnych stanowisk, referatów znajdują się w zakładce Organizacja Urzędu w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy Pacanów.
3. Korespondencję przyjmuje sekretariat, rejestrując ją ilościowo w rejestrze kancelaryjnym, a podania składane ustnie do protokołu przyjmują właściwi pracownicy, zgodnie z podziałem czynności i przekazują do sekretariatu do zarejestrowania. Potwierdzenie otrzymania pisma sekretariat wydaje na żądanie składającego pismo.
4. Tryb załatwienia sprawy: sprawa wniesiona do Wójta, w zależności od jej charakteru (np. podanie o wszczęcie postępowania administracyjnego, żądanie informacji, podanie o wydanie zaświadczenia, skarga, wniosek), załatwiana jest w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego i może zakończyć się poprzez:
- wydanie decyzji administracyjnej,
- wydanie postanowienia,
- wydanie zaświadczenia,
- udzielenie odpowiedzi na skargę , wniosek,
- udzielenie pisemnej lub ustnej informacji,
- udzielenie odpowiedzi na interpelację lub zapytanie Radnego.