Ulga z tytułu nabyciaDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2016-02-23 09:33:28

Zwolnienie w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów


1.    Opis sprawy: Sprawa dotyczy udzielenia zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów przez: właścicieli gospodarstw rolnych, posiadaczy samoistnych, użytkowników wieczystych, posiadaczy gruntów stanowiących własność  Skarbu Państwa
lub jednostki  samorządu terytorialnego na podstawie umowy albo bez tytułu prawnego.

2.    Wymagane dokumenty: Wniosek podatnika o udzielenie zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów.
Wniosek winien zawierać następujące informacje:

  • nr aktu notarialnego datę zakupu gruntów,
  • od kogo został nabyty, czy nabywca nie jest osobą spokrewnioną w linii prostej z osobą zbywającą,
  • powierzchnię nabytych gruntów,
  • łączna powierzchnia gospodarstwa rolnego po zakupie,
  • czy przed nabyciem gruntów nie były w użytkowaniu nabywcy,
  • akt notarialny dotyczący nabycia gruntów (ksero).


3.    Miejsce składania pism i osoba odpowiedzialna: Urząd Gminy Pacanów – pokój nr 8,
     inspektor ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych
4.    Termin i sposób załatwienia: Wydanie decyzji w sprawie udzielenia zwolnienia i ulgi
w podatku rolnym nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

5.    Opłaty: Nie podlega opłacie skarbowej.
6.   Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.)

7.    Tryb odwoławczy: Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Kielcach, za pośrednictwem Wójta Gminy Pacanów, w terminie
14 dni od daty otrzymania decyzji.

8.    Inne informacje: Zwalnia się od podatku rolnego grunty nabyte w celu utworzenia nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenia już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:

  • będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w  drodze  umowy sprzedaży,
  • będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  • wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.

Okres zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego
po miesiącu, w którym zaistniały wyżej wymienione zdarzenia.

Przedmiotowe zwolnienie podatkowe stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.

Jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha, zwolnienie dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe zagospodarowanie do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha.

W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.

Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
w drodze umowy sprzedaży nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.

Za trwałe zagospodarowanie uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie wieczyste na okres nie krótszy niż 10 lat.

Po upływie okresów przedmiotowego zwolnienia stosuje się ulgę w podatku rolnym polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.

Wymienione zwolnienia i ulgi w podatku rolnym stanowią pomoc publiczną i powinny być realizowane do wysokości pułapu określonego w art. 4 Rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu
w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych.

9. Poniżej znajdują się formularze do pobrania :

- wniosek o udzielenie ulgi z tytułu nabycia,
- o
świadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis,
-
oświadczenie o nieotrzymywaniu pomocy de minimis,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie.

  Do  należy dołączyć ksero aktu notarialnego.

 



Załączone pliki
Ulga_z_tytulu_nabycia.docUlga_z_tytulu_nabycia (Ulga_z_tytulu_nabycia.doc - 14.848 KB)
Data publikacji: 2015-01-22 10:49:55 Redaktor: Mariusz Ratusznik
Opis: Ulga_z_tytulu_nabycia

Powrót