Sprawy obywatelskie i meldunkoweDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2008-04-07 12:50:36

 

Rodzaj sprawy:
Wymiana dowodu osobistego

Sprawę załatwia
   -   Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
   -   pok. nr 5
   -   tel. 041/ 376 54 03 wew. 14

Wymagane dokumenty:


1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego-wypełniony przez wnioskodawcę czytelnie, w kolorze czarnym. Złożenie wniosku i odbiór dowodu wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy. Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego. Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.

2. Pokwitowanie opłaty za wydanie dowodu osobistego.

3. Dwie aktualne wyraźne fotografie(jednakowe) o wymiarach 35x45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy (nie dotyczy osób noszących nakrycie głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii) i okularów z ciemnymi szkłami (nie dotyczy niewidomych) w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego pótprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.

4. Odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński, a dla osób, które wstąpiły w związek – skrócony odpis aktu małżeństwa; do wniosku nie dołącza się ww. dokumentów, jeśli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydane dowodu osobistego stary

5. Dowód osobisty do wglądu.

 

Opłaty:

Opłata za wydanie dowodu osobistego w wysokości 30 zł wpłacona do kasy Urzędu Gminy Pacanów

Nie pobiera się opłaty (na podstawie § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2000 roku) od osób:

a)     ubiegających się o wymianę dowodu osobistego (nowego wzoru) z powodu jego wady technicznej lub sporządzonego niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku,

b)     zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy lub numeru domu,

c)     przebywających w domach opieki społecznej lub korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,

d)     małoletnich przebywających w domach dziecka

Dokumentem poświadczającym uprawnienie do zwolnienia od opłaty za wydanie dowodu osobistego jest zaświadczenie właściwego organu do spraw pomocy społecznej o korzystaniu ze stałych form tej pomocy. Osoba bezdomna lub bezrobotna, lub taka, której ubóstwo jest powszechnie znane, a nie ujęta w § 2 wskazanego wyżej rozporządzenia, może zwrócić się do organu gminy o przyznanie jednorazowego zasiłku celowego na uiszczenie opłaty za wydanie dowodu osobistego.

 

Termin załatwienia: miesiąc

 

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2001 r. Nr 87 z późniejszymi zmianami)

Uwagi

Osoba odbierająca nowy dowód osobisty koniecznie musi zgłosić do Urzędu Skarbowego fakt zmiany numeru dowodu na druku NIP3, natomiast osoba prowadząca działalność na druku NIP1.

Nowe dowody osobiste wydawane są z ważnością na: - 5 lat, dla osób niepełnoletnich (które nie ukończyły 18 roku życia) - 10 lat, dla osób pełnoletnich (które ukończyły 18 rok życia) - bezterminowo dla osób które ukończyły 65 rok życia.


 



Powrót